2024年11月16日土曜日

Handbook to Life in the Medieval World, 3-Volume Set - Madeleine Pelner Cosman, Linda Gale Jones - Google ブックス

https://books.google.com/books/about/Handbook_to_Life_in_the_Medieval_World_3.html?hl=ja&id=-Jf5t1vFw1QC 
2009
 MAIMONIDES' FOUR TYPES OF EVIDENCE
Maimonides faithfully created for his royal highness the requested dietary regimen, repeat- ing the advice of Galen and other physicians while citing sources to reinforce his argument. Classical authority, contemporary medieval physicians' excellence and errors with their own patients, and Maimonides' own clinical experience with other asthmatic patients are important testimonies buttressing his sugges- tions to his patient. Maimonides' final authority adduced for the efficacy of his ideas was he, as physician and as man. Just as he spoke fondly of his own delights in one single meal per day and bedtime chicken soup, he also quoted personal experience on resting after a soothing daily bath. Water did wonders both for Maimonides' digestion and for his speedy relaxation into sleep.
DIET AS LIFE PATTERN
For Maimonides, diet meant a scheme for liv- ing, a pattern for life. In fact, the original mean- ing of the Greek word diet is "life pattern." A disease not cured can be creatively endured. Healthful foods and wines stimulated asthmat- ics' endurance. Meats, fowl, fish, vegetables, fruits, and nuts were health restoratives. Favored medical ingredients graced a pot of chicken soup. Maimonides wasted nothing and turned everything to moral purpose. A healthy body was necessary vessel for a healthy soul. Medi- cine therefore indirectly served ethics and religion. Food as medicine indirectly con- trolled the soul. Maimonides' medical nutri- tional concepts were closely allied with philosophical responsibility. Nothing comes from mere nothing, nihil ex nihilo. Nothing is without effect. Even the cleverest scholars might be ignorant of particular causes and specific influences. But they exist and one day will be understood. This stimulated nutri- tional responsibility. Every nutrient's good or bad effects and sequelae are observable or hid- den, immediate or delayed. No food or drink is without physiological effect. Since food helps or hinders health, vigilance in eating and drinking was every intelligent cit- izen's responsibility. The learned knew the sci- entific theory behind practical culinary strictures. The folk knew nutritional rhymes ("An apple a day keeps the doctor away," from the medieval hygiene poems of Salerno) and traditional kitchen wisdom. Nutritional respon- sibility was also related to the doctrine of natu- ral correlative, the rational appreciation of thoughtful human intervention in maintaining health and curing disease. Hygiene and medi- cine must balance nature. The human body's natural defenses were as important to healing as the natural history of disease processes. Those in turn affected and were influenced by the "natural" conjunction between the individ- ual patient's physiology and psychology. Good diet helped the sick body heal. Alone, science was insufficient. Noble, but not divine, science required the natural corre- late. Nevertheless, Platina, the wise 15th-cen- tury Venetian composer of a hygiene cookery, correctly claimed that if a hero in time of war merited commendation for saving a life, so much more so in time of peace a bold writer merited public reward for a culinary regimen that enhanced health and prevented death. While the war hero saved one, the culinary hero providing life patterns saved all people who courageously declared dominion over their own gullets, thereby saving themselves. The war hero gave a man a fish to save his life. The culi- nary hero taught starving men to fish to feed themselves to live well until natural death.

Handbook to Life in the Medieval World, 3-Volume Set - Madeleine Pelner Cosman, Linda Gale Jones - Google ブックス

https://books.google.com/books/about/Handbook_to_Life_in_the_Medieval_World_3.html?hl=ja&id=-Jf5t1vFw1QC マイモニデスの 4 種類の証拠
マイモニデスは、ガレノスや他の医師のアドバイスを繰り返しながら、自分の主張を補強する資料を引用し、王様の要望どおりの食事療法を忠実に作り上げました。古典的な権威、同時代の中世の医師たちの患者に対する優秀さと失敗、そしてマイモニデス自身の他の喘息患者との臨床経験は、患者に対する彼の提案を補強する重要な証言です。マイモニデスが自分の考えの有効性について最終的に引用した権威は、医師として、そして人間としての彼自身でした。彼は、1 日 1 食と就寝前のチキンスープの楽しみについて懐かしそうに語ったのと同じように、毎日心地よい風呂に入って休むことに関する個人的な経験も引用しました。水はマイモニデスの消化と眠りへの素早いリラックスの両方に驚くべき効果をもたらした。
生活パターンとしての食事
マイモニデスにとって、食事とは生活の計画、人生のパターンを意味していました。実際、ギリシャ語の「食事」の本来の意味は「生活パターン」です。治らない病気は、創造的に耐えることができます。健康的な食べ物やワインは、喘息患者の忍耐力を刺激しました。肉、鳥、魚、野菜、果物、ナッツは健康を回復させるものでした。お気に入りの薬用成分は、チキンスープの鍋を美しく飾りました。マイモニデスは何も無駄にせず、すべてを道徳的な目的に変えました。健康な体は、健康な魂に必要な器でした。したがって、医学は間接的に倫理と宗教に役立ちました。薬としての食べ物は、間接的に魂を制御しました。マイモニデスの医学的栄養概念は、哲学的責任と密接に結びついていました。何ものも無から生まれるものではなく、無から無へです。効果のないものは何もないのです。最も賢い学者でさえ、特定の原因や特定の影響について知らないかもしれません。しかし、それらは存在し、いつか理解されるでしょう。これは栄養に対する責任を刺激した。栄養素のよい影響や悪い影響、および後遺症は、目に見えるか隠れているか、すぐに現れるか遅れて現れるかである。生理学的効果のない食べ物や飲み物はない。食べ物は健康に役立ったり妨げたりするので、飲食に注意することはすべての賢明な市民の責任であった。知識人は、実用的な料理の規制の背後にある科学的理論を知っていた。庶民は、栄養に関する韻文(「1日1個のリンゴで医者いらず」はサレルノの中世衛生詩から)や伝統的な台所の知恵を知っていた。栄養に対する責任は、健康を維持し病気を治すための思慮深い人間の介入に対する合理的な評価である自然相関の教義にも関連していた。衛生と医療は自然とのバランスを取らなければならない。人体の自然防御は、病気のプロセスの自然史と同じくらい治癒にとって重要であった。今度は、患者個人の生理機能と心理機能の「自然な」結合によって影響を受け、影響を受けた。良い食事は病気の体を治すのに役立った。科学だけでは不十分だった。崇高ではあるが神聖ではない科学には、自然に対応するものが必要だった。しかし、15 世紀の賢明なベネチアの衛生料理の作曲家プラティナは、戦争のときに英雄が命を救ったことで称賛に値するのであれば、平時においては、大胆な作家が健康を増進し死を防ぐ料理法で公の賞賛に値する、と正しく主張した。戦争の英雄が 1 人の命を救った一方で、生活様式を提供した料理の英雄は、勇敢にも自分の食道を支配すると宣言し、それによって自らを救ったすべての人々を救った。戦争の英雄は、ある男の命を救うために魚を与えた。料理の英雄は、飢えた人々に魚を釣って、自然死するまで元気に生きるための食料を教えた。

0 件のコメント:

コメントを投稿